عیار خرید ' لپ تاپ ' مناسب چیست ؟
نوشته شده توسط : افشار

 

 

 

 

 

 

 

لپ تاپ یا همان رایانه كیفی، رایانه ای است كه عمر آن به سه دهه می رسد اما با این حال رشد كمی و كیفی آن تاكنون شتاب زیادی داشته است.

 

سال 1979 اولین رایانه قابل حمل ساخته شد و 'ناسا' آن را كه 340 كیلو بایت حافظه داشت و سنگین بود برای پروژه های فضایی به كار گرفت.

 

 این لپ تاپ به عنوان اولین نوع رایانه قابل حمل معرفی شد تا اینكه در سال 1986 شركت ' آی بی ام' (IBM) اولین لپ تاپ حرفه ای را وارد بازار كرد كه 256 كیلوبایت حافظه و دو درایو دیسكت فلاپی با صفحه نمایش تخت داشت و مودم داخلی برای آن تعبیه شده بود.

 

 این لپ تاپ حدود پنج كیلوگرم وزن داشت و به قیمت سه هزار و 500 دلار به فروش می رسید.

 

از آن زمان تاكنون سازندگان بسیاری به این عرصه وارد شدند و هر یك به بهبود لپ تاپ ها كمك كردند به طوری كه لپ تاپ های امروزی پیچیده تر، سبك تر و شكیل تر است.

 

مهمترین دلیل استفاده از لپ تاپ، قابلیت حمل آن است به طوری كه از آن به عنوان 'جادوی همراه' نیز یاد می كنند.

 

مدیران، صاحبان صنایع، دانشجویان، دانش آموزان، اساتید دانشگاه و شاغلان بخش دولتی و خصوصی بیشترین كاربران لپ تاپ هستند و امروزه تعداد قابل توجهی از آنها یك رایانه شخصی قابل حمل و كوچك دارند كه آن را همه جا همراه خود می برند.

 

 در كشور ما نیز مدتی است كه خرید لپ تاپ  و آموزش تعمیرات لپ تاپ اوج گرفته و مردم بیشتر به خرید رایانه كیفی می پردازند تا رایانه میزی.

 

 مسوول فروش یك شركت ارایه دهنده خدمات لپ تاپ در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت:‌ ویژگی كلی خرید لپ تاپ كه مشتریان باید به آن توجه كنند، سبك و قابل حمل بودن آن است.

 

'نادیا نادری' افزود: انتخاب لپ تاپ بین اقشار جامعه سلیقه ای است ولی برای دانشجویان بهتر است معیار سبك بودن آن در كنار هر ویژگی در نظر گرفته شود.

 

 وی با اشاره به توجه مدیران به زیبایی لپ تاپ بیان داشت:‌ برای این قشر پیشنهاد می شود در كنار معیار زیبایی، لپ تاپی انتخاب كنند كه ساعت مصرف باتری دستگاه آن هفت ساعت باشد تا بتوانند بدون دغدغه كاهش باتری، فعالیت های مدیریتی خود را براحتی انجام دهند.

 

نادری گفت: برای استفاده هایی نظیر دیدن فیلم كه با كیفیت بهتری نمایش داده شود بهتر است لپ تاپی انتخاب شود كه مجهز به دیسك نوری 'Blue Ray' باشد زیرا قابلیت ذخیره سازی بسیار بالاتری نسبت به'DVD' دارد.

 

وی افزود: برای استفاده هایی نظیر بازی رایانه ای ، لپ تاپی با حافظه كوتاه مدت شش گیگا بایت پیشنهاد می شود.

 

نادری ویژگی های اساسی انتخاب لپ تاپ را داشتن حافظه 'كش' Cache به اندازه 512 كیلوبایت تا سه گیگابایت، حافظه RAM سه گیگابایت و كارت گرافیك یك گیگابایت دانست كه قابل استفاده برای تمام اقشار جامعه است.

 

یك كارشناس خدمات رایانه ای نیز در مصاحبه با ایرنا گفت:‌ برای خرید لپ تاپ باید به گارانتی، مدل و برند آن توجه كرد.

 

 'ولید شیخ ابو مسعودی' افزود: نكته مهم دیگر باتری آن است كه بهتر است باتری های 9 سلولی خریداری شود تا بتوان مدت زمان بیشتری از آن استفاده كرد.

 

 وی افزود: همچنین اگر نور LED لپ تاپ كم و دستگاه در حالت Standby بماند، عمر باتری بیشتر می شود. یك كارشناس مسائل سخت افزار نیز با اشاره به اینكه برای خرید لپ تاپ پارامترهای زیادی مانند سلیقه افراد تاثیرگذار است به ایرنا گفت: حتی اینكه خریدار مرد یا زن باشد نیز در انتخاب نوع لپ تاپ مهم است.

 

'مسعود حمیدی'،افزود: یكی از مهمترین نكاتی كه در خرید لپ تاپ باید به آن توجه كرد، وزن و قابلیت حمل آن است.

 

وی اضافه كرد: وزن لپ تاپ های موجود در بازار از دو كیلو و 800 گرم تا یك كیلو و 500 گرم متغیر است كه به طور معمول زنان لپ تاپهای سبكتر را می پسندند.

 

 وی یكی دیگر از نكات مهمی كه باید آن را در نظر گرفت میزان برق دهی لپ تاپ برشمرد و ادامه داد: هرچه میزان شارژ و ساعتی كه رایانه كار می كند بیشتر باشد بهتر است.

 

وی توضیح داد: اگر لپ تاپی مرتب شارژ شود ممكن است به طول عمر باتری و شارژر رایانه صدمه وارد شود.

 

این كارشناس، طول و عرض صفحه نمایش را نیز یكی از نكات قابل توجه دانست و گفت: هرچه اندازه صفحه كمتر باشد مصرف برق ، ضریب ضربه پذیری و نفوذ پذیری و احتمال خراب شدن دستگاه كاهش می یابد ، وزن دستگاه كمتر خواهد بود و طول عمر باتری و شارژر و احتیاج به آموزش تعمیر لپ تاپ  افزایش خواهد یافت.

 

حمیدی یكی دیگر از مسائلی كه باید به آن دقت كرد را سرعت پردازنده ( CPU ) برشمرد و افزود: به طور معمول هرچه لپ تاپ گرانتر باشد سرعت بالاتر و پردازنده قوی تر دارد.

 

وی خاطرنشان كرد: هرچند گرانتر بودن لپ تاپ نباید اینگونه تداعی كند كه آن مدل بهتری است بلكه باید به دیگر پارامترهای آن نیز توجه كرد.

 

 وی به ظرفیت حافظه ( RAM ) نیز اشاره كرد و اظهار داشت: هرچه میزان این حافظه بیشتر باشد كاركرد دستگاه نیز بالاتر است كه میزان آن برای كاربر خانگی تا دو گیگابایت كافی است.

 

وی یكی دیگر از نكات قابل توجه را ظرفیت هارد دیسك لپ تاپ دانست و گفت: میزان ذخیره سازی نیز مهم است و به طور معمول هرچه مدل و قیمت لپ تاپ بالاتر باشد هارد آن نیز بیشتر است .

 

وی خاطرنشان كرد: ظرفیت هارددیسك لپ تاپ از 320 گیگا بایت تا یك ترابایت متغیر است كه یك ترابایت برای كاربران حرفه ای كاربرد دارد.

 

این كارشناس كه عضو هیات مدیره نظام صنفی رایانه ای اصفهان نیز هست، گفت: میزان پردازش گرافیك نیز از مواردی است كه بهنگام خرید لپ تاپ باید به آن توجه كرد.

 

 حمیدی تصریح كرد: كاربران خانگی و عادی كه به اینترنت متصل می شوند نیاز خاصی به كارت گرافیك ندارند و لپ تاپهای عادی یا On Board برای آنها كفایت می كند.

 

وی ادامه داد: اما كاربرانی كه از بازیهای رایانه ای یا برنامه های طراحی استفاده می كنند به كارت كرافیگ و حافظه RAM بالا نیاز دارند.

 

وی توجه به رسانه ذخیره سازی ( ODD) را نیز در خرید لپ تاپ مهم دانست و گفت: هرچه كیفیت این برنامه بالاتر باشد مانند پشتیبانی از Blue Ray قابلیت ذخیره سازی دستگاه بیشتر است.

 

این كارشناس موضوع برند را در خرید لپ تاپ مهم برشمرد و افزود: برخی برندها دارای لپ تاپهای زیبا و شكیل، برخی مناسب و عادی و تعدادی نیز دارای لپ تاپهای ارزان قیمت هستند.

 

حمیدی یكی از نكات بسیار مهم در خرید لپ تاپ را گارانتی ( خدمات پس از فروش) عنوان و تاكید كرد: هرچه گارانتی دستگاه معتبرتر باشد قیمت آن بالاتر است اما آرامش خاطر بیشتری برای خریدار به همراه خواهد آورد.

 

كارشناسان ، دیگر نكاتی را كه باید به هنگام خرید لپ تاپ به آن توجه كرد برخورداری از وای فای (Wifi)، بلوتوث، دوربین (Webcam) و برنامه های آنتی ویروس برشمردند.

 

 

 

 

 





:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 خرداد 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: